april 20, 2012

Härliga Lee...

För ett år sedan idag, gick Pappas fru Lee bort i cancer!
Lee och jag fick våra besked samtidigt,(Aug 2010) men hennes var elakartad!
Hon genomled både laser och cellgifts behandlingar, men cancern var starkare.
8 månader efter att hon fick det ofattbara beskedet, gav hennes kropp upp,
den 20 April 2011.
Hon var ändå glad in i det sista, jag beundrar henne enormt för det. Hur orkade hon skratta när hon visste?
Snart skulle hon gå vidare och skiljas från sin man och sin underbara lilla dotter!
Med den tanken och visdomen inom sig, och ändå kunde hon skratta, det är sååå beundransvärt!!
Lee var en sådan levnadsglad tjej, och med sitt sprudlande skratt fick hon alla att le.
Hon älskade att vara i växthuset, hon var grym på allt vad växter heter.
Allt hon rörde vid växte så det knakade!
Hennes jordgubbar, tomater och sockerärtor var dom godaste!
Idag är vi många som tänder ett ljus för Lee, och för pappa och min lilla syster Elina.
Idag får man känna sorg! Och erkänna den i sin kropp!
Det är OK att vara lite extra ledsen idag!
Sorgen när man förlorar någon som man älskar, får ta tid!
DET ÄR OK!!!
Det misstaget jag gjorde, var att gömma den!
Jag blev expert på att sätta på en mask, när jag var bland folk.
Det var inte lätt för min omgivning, att se hur´mycket jag sörjde.
Det var ingen, som såg hur jag led när jag var ensam!!
Dom såg bara min glada mask.
Jag vågade inte visa och be om hjälp!
hur skulle någon veta!
Att jag inte fick hjälp att bearbeta sorgen, är bara olycka!
Mina nära och kära visste ju inte hur trasig jag var!
alla ni som bär på sorg, släpp ut den!
Tryck inte ner den inte i kroppen!
Det gör oss sjuka på alla sätt. Ni anar inte vad som sker, när vi stoppar ner sorg och andra tråkigheter i kroppen.
Lyssna, jag vet vad jag talar om!
Det skall inte behöva ta 17 år, innan man kan gå vidare i livet!!
Sorgearbetet har fyra steg, jag fastnade i det tredje.
Jag sparade allt som tillhörde Johan!
Kläder, skor, tandborste, parfymer, plånbok ja ALLT.
Jag till och med sparade dom blodiga skor som han hade på sig när han omkom.
Är det sunt för själen?? Nej absolut inte!!
Jag har varit sorgsen och så bitter i alla dessa år,
så jag vet att det är allt annat än sunt!
Våga be om hjälp!
Det finns människor i eran närhet, som bara väntar på att få hjälpa.
Bara ni vågar visa!
Jag finns här för alla er, som behöver hjälp!
jag är BARA ett mail, en kommentar bort!
Tveka inte....jag lovar att jag återkopplar med mail eller ett telefonsamtal till er som vill.
Kramar i massor, och glöm aldrig:
-Det är ok att känna och visa sorg! //
Marianne

10 kommentarer:

  1. Det är så vackert det du skriver och stämmer så bra, tack Marianne.Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Hej Marianne! Jag blir så lugn i både hjärta o själ när jag läser din blogg.Man lär sej mycke i livets hårda skola både på ont o gott. STOR kram Malin.Nilsson (Schmidt)

    SvaraRadera
  3. Tack kära ni, Jag blir varm i hela hjärtat, när jag läser era fina ord!
    Madde, ja visst stämmer det;o)) Det vet vi ju både du och jag! Kram
    Malin, kul att höra att du blir lugn i hela kroppen av min ord. Orden och meningarna bara bubblar ur hjärtat på mig;o)) Kram
    Pappa, Jag älskar dig!!! Och jag finns här för dig, nu och för ALLTID!! Puss

    SvaraRadera
  4. Vilka fina ord Marianne. Skönt att du kommit till insikt med dig själv och kan dela med dig så öppet och erbjuda andra din hjälp!!

    Kram PIllan

    SvaraRadera
  5. Tack Pillan! Ånge?:o))Ja det är så skönt att jag äntligen kan lägga det som har tagit sådan lång, tid bakom mig. Att äntligen kunna blicka framåt och vara tacksam över livet;o))
    Jag vill dela med mig öppet för jag tycker det är så viktigt, och jag vet att dom som behöver, får inte rätt hjälp :o))
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Tycker om dej! Du e en go tjej!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  7. Underbara fina Marianne, jag är så lyckligt lottad och ha dig i mitt liv <3
    Dina underbara och värmande ord värmer ända in i skälen:)Och jag finns här för dig alltid!
    Stor stor varm kram din vän för evigt <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kära Annika, jag är så glad att vi har hittat varandra, jag är så tacksam över din vänskap.
      Tack! Jag blir så glad och rörd av dina fina ord!
      Tack vännen, jag finns här för dig med;o))
      Kram på hela dig<3

      Radera
  8. Åh Nettan, jag tycker så mycket om dig åxå!! Du är en underbar vänn och granne, skulle inte vilja vara utan dig i min närhet!

    (Helene och Amanda det gäller er åxå!)

    Kram kram

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader...