maj 07, 2012

Sången min medicin....














Sången har alltid varit min enorma medicin!
Ända sedan jag varit liten har jag tagit till sången när jag inte mått bra.
Den hjälper mig att få ut känslor som ligger och gnager i kroppen.
Känslor som får komma upp till ytan och bubbla en stund.
Att få sjunga ut känslorna är kraftfullt och starkt och jag blir oftast både trött och lugn efteråt. (ja och svettig förstås;o))
Det är så otroligt skönt att dom värsta spänningarna släpper för en stund.
Visst blir det väldigt känslosamt ibland och jag brister ut i gråt,
men det är väl det som är meningen att det som gör ont skall ut.

För jag har lärt mig att sparar vi det i kroppen så blir vi sjuka!
Det kan vara allt från hjärtproblem, magproblem, ryggont och sköldskörtels cancer som jag fick.
Och en massa andra sjukdomar. Jag har väl lidit av alla dessa ovanstående problem i mina år.
Så jag vet att de måste ut!!
Vi får inte stänga inne våra känslor, det är lika illa att förneka dom!
Det gör oss också lika sjuka!!
Att förneka sina känslor och gömma dom för oss själva,
hur länga klarar man det innan man blir ledsen och bitter.
Att stoppa huvudet i sanden och tro att känslorna försvinner,
det är bara att riktigt lura sig själv!!!
Jag vet för jag har varit expert på att inte lyssna och riktigt sopa undan de känslor jag haft. Jag har gått på livsvägar där  jag känt att nu är det inte rätt, men jag har inte lyssnat och fortsatt att gå. Och det slutade alltid med att jag blev ledsen och bitter.
Och så blev jag arg på livet!

Jag har fått hjälp med att lyssna på mig själv, vad vill jag i den här frågan? Hur känner jag nu i den här situationen? Vilken väg vill jag gå osv.
Och jag har märkt att hela jag blir gladare och lugnare när jag lyssnar på mig själv.
I några lägen är det svårt att våga tala om vad jag vill och känner, men med övning så törs man stå upp för sig själv mer och mer.

Idag vet jag vad jag vill och vad jag känner och jag vågar visa och känna det!!
Just nu genomgår jag en stor sorg och längtan efter den man jag älskar.
Men istället för att dölja det så visar jag det öppet och jag erkänner för mig själv och andra att det är så det är just nu.
Visst är det naket och blottande men för att jag fortare skall få känna en lättare känsla i hjärtat, så har jag lärt mig att våga vara öppen!
Jag som änka dolde min sorg efter Johan i 17 år, och jag var såå bitter på livet. Jag och hade så många olika masker som jag satte på vid de rätta tillfällena.
Jag tänker inte leva det livet igen,
Aldrig mer!!

 Jag har några i min närhet som riktigt stöttar mig, riktiga vänner som lyssnar när det är svårt.
Tack underbara ni, ni vet vilka ni är! Jag skulle inte klara det här utan er och sången!!

TACK!!


Lyssna på dina inre rätta känslor dom tar dig alltid rätt!!!








Några låtar som jag sjöng och känslo bubblade till idag:

Cecilia Vennersten

Det vackraste..
http://www.youtube.com/watch?v=f4fbUghDbJ8

Skogens rå..
http://www.youtube.com/watch?v=58Dc7XkP_dE

Mitt andra jag..
http://www.youtube.com/watch?v=_6sNsHFA4LY

Varma kramar//

Marianne






4 kommentarer:

  1. Fina fina underbara!! Lycka e och ha en vän som du <3 Kraaaam och en massa kärlek till dig!!

    SvaraRadera
  2. Toppen att använda musiken för att skapa stämning inom sej. Och visst är det så, att om vi inte sköter om våra tankar och vår kropp så stätter det sej absolut i kroppen i form av sjukdomstillstånd av något slag. Vi ska lära oss att leva livet och njuta av livet för det är underbart även om det svider ibland! Men vi ska ju alltid lära oss någonting på vägen. Önskar er alla ett fantstiskt liv! <3 Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tack kära Annika<3
    Dito...

    Kram och puss till dig!

    SvaraRadera
  4. Ja sången är min bästa vänn;o))
    Den gör mig hel
    Att vi lär oss på vägen vi går är ju helt sant, vi växer, vi blir starkare, och vi får en större förståelse för våran omgivning. mm
    Och att vi sen kan dela med oss av våran visdom, och stötta dom som behöver. Det känns kanon;o))
    Jag önskar dig det samma Lotta och tack för att jag idag kan sitta här och vara tacksam över livet, det är din förtjänst min vän!<3

    Kram på hela dig<3

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader...