augusti 24, 2024

Harrjön och naturens helande magi



En morgon i Harrjön.

Solen går upp, dagen gäspar
För varje liten solstråle som letar sig farm, vaknar dagen mer och mer.
Fåglarna som möter morgonens energier, fyller sina halsar och stämmer  in i sång.
Dom hör varandra och fågel för fågel fyller sina halsar.
Snart hör man skogens allra egna kör i en ljuv melodi.

Myrorna som varit vakna sedan flera timmar, stannar upp, om bara för en sekund, lyssnar och tar några djupa andetag.
Fyllda med lugn, harmoni, kärlek och kraft stretar dom vidare med dagens sysslor.


Gräset som varit tungt och kallt av nattens dagg, börjar nu torka och bli varm av solens strålar.
Varje litet strå reser sig, strå för strå vajar nu tryggt i den svaga morgonbrisen.

Lyfter blicken, i ljusskenet ser man hur humlor, bin och fjärilar redan är i full gång.
Med ett samspel så kärleksfullt dom emellan, lämnar dom plats åt varandra.
Dom delar omsorgsfullt av allt som naturen givit dom.


Ett vak hörs ifrån sjön. Fisken som just hoppat upp vänder i luften och dyker ner till sin värld.
Ringarna på vattnet blir större och större för att sakta avta. Ytan blir blank.
Solens strålar har letat sig fram även där, så det glittrar magiskt.
Längre ut på sjön ser man ännu ett vak, och ett till strax där bredvid.

Jag gör som myrorna, tar några djupa andetag. Fyller hela mig med den vackra, glada och harmoniska energin. Som bara en morgon i Harrsjön kan ge. 

Jag reser mig stark, trygg och full av kärlek.
Och som skogens kör, sjunger och trallar jag och blickar mot dagens äventyr.







Att finna en plats i naturen där vi kan stanna upp, titta oss omkring och ta några djupa andetag. 
Känna friden och harmonin i att vara här och nu och ett med allt.
Skapar och ger oss en sådan underbar och styrkande energi, att vi likt grässtrået stå tryggt och stadigt.

Kram Marianne


 
 


2 kommentarer:

  1. Så otroligt vackert! Du är så duktig på att måla beskrivande med dina ord! ✨🌟🌟Jag älskar att läsa dina texter!!! ❤️ / Jenny Svensson

    SvaraRadera
  2. Åh tack snälla fina för dina ord, dom värmer mig. Att beskriva det jag ser inom mig är så roligt.
    Kramar

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader...